5 ting du ikke visste om ryggsmerter

Visste du at ryggsmerter er så vanlig at det koster staten mer enn kreft og diabetes til sammen?

Årsaken er at mennesker går rundt med smerter over lang tid, og behandlingene koster. Mye har skjedd i vitenskapen i nyere tid og ryggsmerter er et problem, som plager flere mennesker. Her kan du lese om 5 ting du ikke visste om ryggsmerter, det negative med å sitte for lenge og noen tiltak som kan gjøres.

ryggsmerter

1. Ryggsmerter er vanlige

Nesten 80% av alle mennesker opplever ryggsmerter i løpet av livet. Følelsen av å gå konstant rundt, sliten med nedsatt livskvalitet, er det ingen som liker. Det positive med akutte ryggsmerter, som prolaps er at de fleste blir bra innen 6 uker. Akutte ryggsmerter er ofte et resultat av en belastninger eller forstuing. De første to ukene er den verste perioden hvor du kjenner akutt smerte. Et prolaps trenger ikke alltid operasjon. 60-70% blir helt bra, eller bedre innen 3 måneder uten operasjon. I løpet av ett år vil mange prolaps gradvis skrumpe inn.

2. Operasjon er sjeldent nødvendig

Ofte tar legen en skanning av ryggen, for å sikre seg at det ikke er noe alvorlig. Det må være en sammenheng mellom symptomene og røntgen av ryggen. De opererer sjeldent om det er ryggsmerter, som er det overveiende symptomet. En kort samtale med helsepersonell vil vanligvis være nok, for å kunne sette en diagnose og gjøre tiltak til forbedring. De fleste som har ryggsmerter kan med hjelp og opptrening, holde seg aktivt og fortsette sine daglige oppgaver uten operasjon.

3. Stress påvirker ryggsmerter

Hvordan vi føles oss kan påvirke smerten vi føler. Ryggsmerter kan komme som en fysisk reaksjon på overbelastning, men ofte er det stressrelatert. Stress gjør at kroppen jobber på spreng, som igjen påvirker nervenes evne til å reagere på smerte. Om du har en utfordrende hverdag vil dette påvirkes mer og ryggen blir ekstra utsatt. Om du håndterer stress, humør og angst på riktige måter, kan dette hjelpe kroppen med å slappe av. 

4. Trening er bra og trygt

Smerter i ryggen er vonde, de er plagsomme, og helst vil vi krype opp i godstolen og bli der. Det er ikke mange år siden legene anbefalte sengeleie i flere uker for ryggsmerter. Heldigvis viser nye forskninger viktigheten med å holde seg i bevegelse. Aktivitet vil redusere smertene, og som et pluss blir du ekstra sliten når du legger deg, slik at du får en god natt søvn.

Mange er redde for at trening skal forverre smertene, så de unngår det. Dette er ikke sant! Vi vet at regelmessig trening holder kroppen sunn og sterk. Blodsirkulasjonen vil øke, slik at smerter og ubehag reduseres. I tillegg får du mer energi, godt humør og sterkt immunforsvar.

Det er mange ulike aktiviteter å velge i, som hjelper å løsne anspente muskler. Gå turer, bruke trappene, yoga, sykle, løpe og strekke er noen av dem. Selvfølgelig kan kroppen bli anstrengt om en løfter eller trener feil. Derfor er det viktig at du rådfører deg med en fagperson før du setter i gang.

5. Dårlig søvn påvirker ryggsmerter

For å holde kroppen frisk og rask er det viktig med en god natt søvn. Dårlig søvn kan svekke immunforsvaret og øke smertene dine betraktelig. I tillegg er det fare for å utvikle depresjon og angst.

Årsaken til søvn problemer kan gå begge veier. På den ene siden sliter enkelte med søvn, fordi smertene er ille. På den andre siden kan smerter, som vond korsrygg oppstå ved for lite søvn -i tillegg til stress og hodepine. Smerter i korsryggen er en av de vanligste grunnene til sykefravær på arbeidsplassen. Her kan du lese om 10 tips til god ergonomi på kontoret.

ryggsmerter

Negativt å sitte for lenge.

Sitter du i lange perioder øker risikoen for kroniske helseproblemer som, hjerte -og karsykdommer, diabetes og muskel- og skjelettplager. I tillegg kan det gå ut over din mentale helse.  

Du kan også risikere en anspent nakke, hodepine, ryggsmerter, svakere muskulatur og vonde ben. Hele metabolismen i kroppen blir satt på prøve, og det går ut over forbrenningen. Dette kan føre til økt fedme, høyere blodtrykk og en påvirkning av kolesterolet.

Er dette årsaken til ryggsmerter?

Forskningen sier at det ikke er bra å sitte stille for lenge. Har du lange dager foran datamaskinen hjemme, på jobb eller på reiser. Da kan du være i risikogruppen for å utvikle ryggsmerter og en andre rekke helseproblemer. Dette kan forebygges enkelt med riktige grep, slik at det ikke går ut over nakke, rygg og skuldre.

God ergonomi er viktig.

Det er viktig med god helse og ergonomi for å forebygge sykdom på arbeidsplassen. En god sittestilling gjør at vi utfører daglig oppgaver, uten å tenke over hvordan vi sitter. Komfort er nøkkelordet og avhengig av god ergonomi på kontoret. Små bevegelser gjennom arbeidsdagen og pauser er viktig for å redusere ryggsmerter og andre påkjenninger.

Vi er bygd for å stå oppreist og være i bevegelse. Slik vil hjertet og blodsirkulasjonen i kroppen fungerer bedre. Det vil også være mindre påkjenning på fordøyelsessystemet. I tillegg reduseres risikoen for å utvikle IBS, eller andre mage -og tarmsykdommer. 

Vi anbefaler å ta en titt på Komfy Sittepute, en populær pute designet for smertelindring, som lett kan tilpasses for god ergonomi.

Del i sosiale medier:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Sittbedre gir deg produkter som forbedrer komforten og lindrer smerte.

Abonner på vårt nyhetbrev

Bli bedriftskunde

Motta eksklusive tilbud for din bedrift og dine ansatte

Bli Testperson

For en enklere hverdag har vi utviklet en pute som passer til alle i enhver situasjon. Våre testpersoner får muligheten til å prøve puten, for å finne ut om den holder hva den lover. I slutten av hver måned trekker vi en person som vil bli kontaktet på mail.

Sitt Bedre benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service